-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1386 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

20: تعريف رفتار چيست؟
رفتار عبارتست از هر نمود و عمل و موضع گيري كه از انسان در زندگي مادّي و معنوي بروز مينمايد. و اين يك مفهوم عامّ است كه شامل همه انواع گفتار و كردار و نمودهاي عقلاني و عاطفي و انعكاسي و اضطراري... بوده و هر نمودي را كه از علّت و انگيزهاي بروز مينمايد در بر ميگيرد. اين مفهوم عامّ براي رفتار, شامل همه فعاليّتهاي مغزي و رواني آدمي ميباشد. چنانكه هر گونه گفتار و عمل و انتخاب و حركات ديني, اخلاقي, سياسي, حقوقي, اقتصادي, هنري, ابداعي, ادبي, جنگي و صلحي نيز, رفتارهاي آدمي محسوب ميگردند. امّا سكون و عدم حركت, آيا ميتوان گفت: سكون كه همان عدم حركت است نيز مشمول مفهوم رفتار آدمي ميباشد؟ بايد گفت: عدم حركت بر دو نوع عمده تقسيم ميگردد:
نوع يكم ـ عدم حركت بجهت نبودن انگيزه و عامل براي حركت. مانند نخوردن غذا بجهت گرسنه نبودن و عدم استعمال دوا بجهت تندرست بودن. اين نوع از عدم حركتها را نميتوان رفتار ناميد, زيرا هيچ عمل و حركتي وابسته به عامل و انگيزه از انسان بروز ننموده است, تا رفتار ناميده شود.
نوع دوم ـ عدم حركت با وجود عامل و انگيزهاي كه قدرت تحريك داشته باشند, اگر انسان در برابر انگيزهاي كه قدرت تحريك دارد, خودداري و مقاومت نمايد و قدرت تحريك انگيزه را با خودداري دروني خنثي كند, رفتاري در آن مورد ابراز كرده است, چنانكه در انتخاب شخصي براي نمايندگي به يك صنف, يا به يك جامعه اتّفاق ميافتد. همانگونه كه كسي كه براي شخص مفروض رأي مثبت ميدهد, رفتاري از خود نشان داده است, همانطور هم كسي كه رأي منفي داده است, رفتاري از خود ابراز كرده است, حتّي كسي كه رأي ممتنع ميدهد نيز رفتاري را بروز كرده است, زيرا در برابر انگيزه رأي مثبت, خودداري كرده و يا رأي منفي داده است.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 16
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.